Repovedellä melomassa

repovesi_01Kavtsi järjesti viikonloppuna melonta ja patikointi viikonlopun Repoveden kansallispuistoon ja me osallistuimme koko perheen voimin.
Ajelimme perjantai-iltana Lapinsalmen parkkipaikalle, josta parin sadan metrin melonta vastarannalle leiripaikalle. Paikalla olikin jo suurin osa retkeläisistä vaikka varsinaisesti reissu alkoi lauantai aamuna. Vain yksi osallistuja oli tulossa aamulla.
Ilta oli kaunis auringon paistaessa. Kello oli kuitenkin sen verran, että aloimme teltan pystytykseen ja iltatoimiin samantien.

Parempi taivasalla kuin tossun alla…
Siirtäessämme makuualustoja telttaan kävi ilmeiseksi että Neidin kasvamisen myötä teltta oli käymässä pieneksi kolmelle ja koiralle. Lisäksi uudet alustat ovat sen verran leveät ettei enää mahdukkaan kolmea rinnan. Niimpä Tosi Mies uhrautui perheensä puolesta ja siirtyi ulos nukkumaan. Ensimmäisen yön nukuin keittokatoksessa ja seuraavan aivan kokonaan taivas alla. Lämmin makuupussi ja pilvetön taivas takasivat kunnon yöunet. :) Seuraavalle reisulle sitten otetaan joko iso laavu tai kaksi telttaa, riippuu vähän kohteesta. Lisäksi kävi ilmi, että Neiti oli kasvanut ulos juniori kokoisesta pussistaan, joten makuupussin hankinta on edessä. Onneksi ei ollut tämän vaativampi reissu. Tosin taitaa aika harva kasata teltaa ja mittailla sopimista ennen reissua, jos viimeksi kaikki meni hyvin…

repovesi_25Lauantai
Aamu aukeni aurinkoisessa säässä eikä tuulikaan ollut mitenkään liian kova mutta varsin viileä se vielä näin keväällä oli puhaltaessaan kylmän veden yli. Kanootissa piti olla ihan kunnolla vaatetta kun taas patikoidessa hiki puski pintaan.
Aamutoimien jälkeen suuntasimme armadan kohti kalliomaalauksia, jossa ensimmäinen pysähdys. Maalaukset olivat lähinnä punertavia länttejä kalliossa, joten ne oli varsin pian katsottu. Seuraavaksi meloimme tulevalle leiripaikalle kauniiseen niemeen. Valtasimme niemen pystyttämällä teltat ja jättämällä enimmät tavarat leiriin. Melonta jatkui kohti Kuutinkanavaa. Matkalla ylitimme pienen maakaistaleen kanoottikärryjen avulla. Söimme lounaan Kuutinkanavan toisella puolen ennenkuin jatkoimme melontaa Tervajärvellä. Kiersimme Tukkiniemen ja laskimme maihin Lojukoskella, josta kävelimme katsomaan Kirnuhuokoa ja Kirnukangasta. Kirnuhuoko on lyhyt kuru kahden kallion välissä. Varsin vaikuttava paikka. Kirnukankaalla on rauhallisen oloinen laavu, jossa varmasti olisi hyvä yöpyä tarvittaessa.
Patikoinnin jälkeen palailimme samaa tietä leiriin, jossa normaalit iltatoimet. Jotkut urheat kävivät uimassa melonnan jälkeen mutta me jätimme kylmän veden väliin.

repovesi_26Sunnuntai
Aamu oli jälleen tyyni ja aurinkoinen. Heräilin hyvissä ajoin kiven juurelta, 9cm ilmapatjan ja lämpimän makuupussin taatessa kunnon yö unet.
Aamutoimien jälkeen suuntasimme kanootit vastarannalle ja kävelimme ihastelemaan Olhava vuoren maisemia. Vuoren juurella oli kiipeilijöiden leiri. Paikalla oli useita ryhmiä valloittamassa Olhavan jylhiä seinämiä.
Palailimme varkkaisesti leiriin, nautimme lounaan ja aloitimme paluumatkan. Meloimme verkkaiseen kauniissa säässä nauttien Repoveden maisemista. Loppu meni kuten voi kuvitella: laiturilta kamat ja kanootti autoon ja reilun parin tunnin ajo kotiin.
Kaikenkaikkiaan loistava reissu. Repovesi hurmasi maisemillaan, tietty loistavan sään vielä lisätessä nautintoa.

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

Risto
toukokuu 25, 2009 at 06:05 PM

Hei ja kiitos hyvästä jutusta. Kun oma kamera ei ollut mukana niin noista kuvista retki palautuu hyvin mieleen.
Hyvää kesän odotusta t. mukana ollut Risto