Erätaitokurssi jatkuu

kurssillaEräkurssin toinen osa eli käytännön harjoitukset oli viime viikonloppuna. Viikonlopun pienoisvaelluksella koettelimme teoriaviikonloppuna opittuja taitoja käytännössä. Kokoonnuimme Kärriin, josta kouluttajat vievät meidät Inkoon metsien keskelle. Meidät vietiin autoilla lähtöpaikalle, josta vaelsimme leiripaikalle. Pystytimme leirin jylhien kuusien keskelle perjantai illan pimetessä. Tasaista paikkaa haravoitiin otsalamppujen valossa vaihtelevalla menestyksellä. Meidän ruokakuntamme onnistui varsin hyvin paikan valinnassa ja makuualustat sai levittää kohtuu mukavalle alustalle.

Lauantaiaamu sarasti komeasti pakkasen puolella ja luonto oli kauniisti sokerihuurrettu. Läheisellä suolla sumu teki maisemasta unen omaisen. Sitä ihaillessa karkoitimme unihiekat silmistä nauttimalla jäisiä karpaloista suoraan mättäästä. Päätimme palata karpalojahtiin myöhemmin iltapäivällä mikäli ohjelma antaisi periksi. Aamutoimien jälkeen päivän tehtävänä oli noin 10km suunnistus rinkat selässä. Matkaan lähdimme pareittain ja jokaisella parilla oli ohjaaja mukana varmistamassa reitillä pysyminen. Matkan varrella suoritimme rastitehtäviä karttatiedoista ensiapuun. Matka kävi yli pallerojäkäläkallioiden ja läpi jylhien metsien. Auringon paistaessa kävely oli korkeuseroista ja rinkasta huolimatta puhdasta nautintoa. Eläimet rajoittuivat muutamaan tirppaan ja yhteen kauriiseen, joka väisti meitä rymisteliöitä kunnon matkan päästä. Eikä ketään ammuttu hirvenä, kiitos punaisten takkien.

Suunnistus meni meiltä kokolailla putkeen ja yllätimme välillä itsemmekin, kun rasti ilmestyi suoraan nenän eteen. Matkalla jouduin keräämään pari pussillista suppilovahveroita, kun ei niitä kertakaikkiaan voinut jättää metsään.
Hyvin menneen suunnistuksen ansiosta meille jäi hyvää aikaa keräillä karpaloita. Trangian kattilallisen keräsi täyteen vajaassa tunnissa. Näin oli komeat kotiinviemiset: iso kassillinen sieniä ja toinen pienempi karpaloita.

Lauantai-illalla iltanuotiolla käytiin läpi kotitehtävät ja parannettiin maailmaa. Tuleva syysmyrsky varoitteli itsestään ripottelemalla kevyesti vettä silloin tällöin. Yön aikana sitten aukesi hanat ja vettä ryöppysi välillä kuin entisestä Esteristä… Korvatulppien jäätyä kotiin tuli valvottua muutama tunti sateen ja tuulen pieksäessä telttaa. Tosin epäilen olisiko tulpat tuossa kelissä auttaneet.
Yllättäen sade taukosi sopivasti aamuksi, joten saimme leirin kasaan kohtuu kuivina. Teltat oli tietty märkiä mutta muuten pakkaaminen oli huomattavasti mielyttävämpää kun vettä ei tullut taivaan täydeltä.

Sunnuntain ohjelmassa oli paluumarssi Kärriin täyspakkauksilla. Matka alkoi veneen etsimisellä, sillä reitille sattui pieni vesistön ylitys. Peruskurssilla kun oltiin ei rakennettu rinkkalauttoja vaan yli mentiin sivistyneesti veneellä. Paluusta suurin osa mentiin teitä pitkin. Olisihan metsissäkin tietty voinut rymytä mutta helppous ja nopeus veivät voiton. Gore-asut tulivat tarpeeseen, sillä vettä alkoi sataa veden ylityksen aikoihin ja sitä sitten tulikin koko päivän, välillä paljon ja toisinaan kuin kaatamalla.
Kärrissä meitä odotti lämmin sauna, joka tuli todella tarpeeseen. Saunottuamme söimme myöhäisen lounaan ja todistukset saatuamme suuntaisimme kotiin.
Kaiken kaikkiaan kurssi oli hyvä ja antoisa kokonaisuus. Seuraavaksi voisi suorittaa talvivaelluskurssin ja retkenvetäjän kurssin…nähtäväksi jää tuleeko mentyä :)